Μενού
Αρχική / Άρθρα / Ελληνομάθεια.gr (Σελίδα 4)

Ελληνομάθεια.gr

Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει… ιδιαίτερα όταν δε χρησιμοποιείται σωστά. Σκοπός της στήλης είναι να επισημάνει κάποια από τα συχνότερα λάθη που κάνουμε όλοι μας με την ελπίδα ότι οι γύρω μας δε θα μετράνε πλέον “μαργαριτάρια”.

Πληροφοριακός ή πληροφορικός ;

  • Πληροφοριακός ή πληροφορικός ;

Αυτό το ερώτημα τέθηκε από αναγνώστη της στήλης, ως εξής:

'Ποια η διαφορά μεταξύ πληροφορικού και πληροφοριακού συστήματος ; Ένα δίκτυο υπολογιστών θα πρέπει να λέγεται πληροφορικό σύστημα ; Η αντιστοιχία με τα αγγλικά informative και information systems είναι σωστή; '

Συνέχεια »

Η ευθύνη μας ως ομιλητών της Ελληνικής γλώσσας είναι μεγάλη.

  • Η ευθύνη μας ως ομιλητών της Ελληνικής γλώσσας είναι μεγάλη

Είναι πολύ πιθανό αρκετοί να μειδιάσουν ειρωνικά στην ανάγνωση αυτής της τόσο αμφισβητούμενης σύνταξης. Κάποιοι ίσως περίμεναν να διαβάσουν 'Η ευθύνη μας ως ομιλητές'.
Πρώτα-πρώτα είναι απαραίτητο να γίνει η υπενθύμιση ότι το σαν και το ως δεν είναι ταυτόσημα : το πρώτο χρησιμοποιείται στις παρομοιώσεις, το δεύτερο αποδίδει μια ιδιότητα σε κάποιο πρόσωπο. Αλλο να πεις: Συμπεριφερόταν σαν μορφωμένος δάσκαλος (ενώ δεν ήταν) και άλλο να πεις Συμπεριφερόταν ως μορφωμένος δάσκαλος (που ήταν).

Συνέχεια »

Κλασικός ή κλασσικός ;

  • Κλασικός ή κλασσικός;

Σε πολλά κείμενα θα έχετε προσέξει ότι αυτή η λέξη γράφεται άλλοτε με δύο 'σ' και άλλοτε με ένα. Πριν 50 χρόνια ίσως θα προκαλούσε ειρωνικά σχόλια για την εσφαλμένη ορθογραφία του όποιος την έγραφε με ένα 'σ'. Και όμως , κορυφαίοι φιλόλογοι την έγραφαν με ένα 'σ' ; Γιατί άραγε; Τι ήξεραν που δεν ξέρουν όσοι γράφουν τη λέξη 'κλασσικός' ;

Συνέχεια »

Τα σημεία στίξης στο κείμενο

Διοργανικό εγχειρίδιο σύνταξης κειμένων . Τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημοσιεύουν πλήθος κειμένων για την πληροφόρηση του κοινού· εξ ου και η ανάγκη παρουσίασης προς τους τρίτους εικόνας συνεχείας. Το 1995 ξεκίνησε μια σειρά διαβουλεύσεων των εκπροσώπων των οργάνων με στόχο την εκπόνηση κανόνων και συμβάσεων κοινών για όλα τα όργανα και σε όλες τις γλώσσες.

Συνέχεια »

Οδηγίες για την παρουσίαση Ελληνικών κειμένων. Λοιποί κανόνες

Μέρος 2ο . Διοργανικό εγχειρίδιο σύνταξης κειμένων . Τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημοσιεύουν πλήθος κειμένων για την πληροφόρηση του κοινού· εξ ου και η ανάγκη παρουσίασης προς τους τρίτους εικόνας συνεχείας

Συνέχεια »

Πίνακας των απόλυτων και τακτικών αριθμητικών

ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ

Οι λέξεις που φανερώνουν ορισμένη αριθμητική ποσότητα ή εκφράζουν αριθμητικές έννοιες ή σχέσεις ονομάζονται αριθμητικά.

α. Απόλυτα αριθμητικά

α απόλυτα αριθμητικά φανερώνουν ορισμένο πλήθος από πρόσωπα, ζώα ή πράγματα.
πχ δύο γαϊδούρια - τρεις γυναίκες - πέντε ποτήρια - δύο υπουργοί κλπ

β. Τακτικά αριθμητικά

Τα τακτικά αριθμητικά φανερώνουν τη θέση που παίρνει κάτι σε μια σειρά από όμοια πράγματα. πχ στην Γιουροβίζιον πήραμε την δέκατη τρίτη θέση

Συνέχεια »

Τηλεφωνήστε – επιλέξτε – επικεφαλής

Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει... ιδιαίτερα όταν δε χρησιμοποιείται σωστά. Σκοπός της στήλης είναι να επισημάνει κάποια από τα συχνότερα λάθη που κάνουμε όλοι μας στην καθημερινή μας ομιλία με την ελπίδα ότι οι γύρω μας δε θα μετράνε πλέον "μαργαριτάρια".
Μερικές φορές μάλιστα η λανθασμένη χρήση μάς έχει γίνει βίωμα σε τέτοιο βαθμό ώστε να αμφισβητούμε τη σωστή.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν και ίσως αποκαλυφθούν πολλά κακώς "κείμενα" γύρω μας :

Συνέχεια »