Μενού
Αρχική / Άρθρα / Μυστήριο !! / Η μυστική Καμπάλα

Η μυστική Καμπάλα





Η Ε.Π.Μπλαβάτσκυ, τάσσεται φανερά υπέρ της δεύτερης άποψης καθώς και οι Καββαλιστές με ανοιχτό νου. Η Καββάλα, σύμφωνα με τους τελευταίους, είναι ένα παραδοσιακό σύστημα σοφίας που σκοπό έχει την, σε έκταση, διερεύνηση των τεραστίων προβλημάτων της αρχής και της φύσης της Ζωής και της Εξέλιξης του ανθρώπου και του σύμπαντος.
Οι καββαλιστές εσωτεριστές του αιώνα μας κάνανε μία σημαντική προσπάθεια να συγκεράσουν την Καββάλα με την Πλατωνική και Πυθαγόρεια σκέψη, καθώς και με τον Ινδικό μυστικισμό. Με βάση αυτήν την προσπάθεια, σε αυτήν την εργασία, δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στις αρχές και το σύστημα της Καββάλα, κάτι το οποίο είναι πολύ εύκολο να το βρει κανείς στα βιβλία του Ισραέλ Ρεγκάρντιε, του Αλιστερ Κρόουλι, της Ντιόν Φόρτσιουν, του Γ.Γιν Γουέστκοτ κ.α. Θα προσπαθήσω να κολυμπήσω στα περίεργα κι αχαρτογράφητα νερά όπου τα πράγματα και οι έννοιες πλουτίζουν με τον συνδυασμό πολλών εσωτεριστικών συστημάτων.

ΚΑΒΒΑΛΙΣΤΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ ΚΑΙ ΘΕΟΙ – ΠΛΑΝΗΤΕΣ

Στο Διάγραμμα 1. παρουσιάζονται τα Σεφιρώθ από το Καββαλιστικό Δέντρο. Είναι τα 10 βασικά Σεφιρώθ και 1 Σεφίρα Ντάατ, η μυστική Σεφίρα της Γνώσης.
Στο Διάγραμμα 1. επίσης, παρουσιάζονται οι αντιστοιχίες των Σεφιρώθ με τους πλανήτες – Θεούς. Ο Ζωδιακός (ή καλύτερα ο Ουρανός) συμβολίζει στην αστρολογία τον Δυναμικό Ανανεωτή των συστημάτων, τον σοφό Πατέρα που ελέγχει και προωθεί το γενικότερο Σχέδιο της εξέλιξης. Δεν δημιουργεί καθώς απέχει πολύ από τις δυνάμεις της δημιουργίας, αλλά λειτουργεί σαν το Μαχάτ, σαν αρχέτυπη νοητική θέληση. Είναι η Χόχμα η διεγερτική δύναμη του σύμπαντος όπως την αναφέρει η Ντιόν Φόρτσιουν.


Σε αντίθετη αλλά και συμπληρωματική θέση βρίσκεται ο Κρόνος, η Σεφίρα Μπίνα, η Ουράνια Μητέρα που είναι η σύζυγος της Χόχμα (του Ουράνιου Πατέρα). Η Σεφίρα Μπίνα δέχεται την διέγερση της Χόχμα και την οργανώνει. Αν η Χόχμα είναι το νερό, η Μπίνα είναι το ποτήρι. Αποτελούν ένα ζευγάρι κοσμολογικών αρχετύπων που θυμίζουν το ζεύγος Ναγουάλ – Τονάλ της διδασκαλίας των Ινδιάνων μάγων όπως την δίνει ο Δον Χουάν. Αν η Χόχμα είναι η αγνή δύναμη που π.χ. εκτοξεύεται από την εκτόνωση της βενζίνης που εκρήγνυται μέσα στον θάλαμο κάυσης της μηχανής, η Μπίνα είναι τα τοιχώματα που συγκρατούν και διοχετεύουν αυτήν την δύναμη για να προκαλέσει έργο.


Ο Κρόνος, ο κύριος της Μορφής δίνει την εξουσία στον Δία, την Σεφίρα Χέσεντ. Η Σεφίρα Χέσεντ βρίσκεται στην Στήλη του Ελέους. Ξανασυναντούμε την αρσενική δύναμη της εξουσίας, του νομοθέτη ο οποίος σε αντίθεση με την Σεφίρα Χόχμα (Ουρανός) λειτουργεί στο επίπεδο της ευσπλαχνίας, στο δευτερογενές επίπεδο, της Ψυχής. Ο Δίας είναι, αστρολογικά, ο νομοθέτης που ευεργετεί και κυβερνάει για το καλό του λαού.


Στην συμπληρωματική του όψη έχουμε τον Αρη (Γκεβουρά), τον Θεό του Πολέμου. Έχουμε εδώ έναν πλανητικό Θεό που ανήκει κι αυτός στην ψυχική σφαίρα και αποτελεί το συμπλήρωμα της ευσπλαχνίας που είναι η μαχητική, αποφασιστική και σκληρή δράση. Ο Αρης (Γκεβουρά) είναι ο Ουράνιος Χειρούργος που χώνει βαθιά το νυστέρι στο άρρωστο, από ψευτοσυναισθηματισμούς και συμβιβασμούς, σώμα. Είναι ο απαραίτητος αδελφός του Δία (Χέσεντ) για να εξισορροπεί την ευσπλαχνία και καρτερικότητά του.


Ο Αρης δίνει την θέση στην Αφροδίτη (Νετζά). Η Αφροδίτη που ανήκει στην Στήλη του Ελέους όπως ο Δίας και ο Ουρανός είναι η αιθερική έκφραση των άλλων δύο θεοτήτων – Σεφιρώθ. Η Αφροδίτη είναι η αιθερική δύναμη που χρειάζεται για την Δημιουργία. Είναι η Κυρία που δίνει την μαγική έμπνευση στον δημιουργικό καλλιτέχνη. Είναι η θεότητα που κυριαρχεί στην Διάνοια μέσω, όμως, της Τέχνης και όχι της Φιλοσοφίας.


Έχει ως απαραίτητο συμπλήρωμα την Σεφίρα Χοντ, τον Ερμή, ο οποίος οργανώνει και βάζει σε μορφή την αιθερική – μαγική δύναμη της Αφροδίτης. Αν η Αφροδίτη αντιπροσωπεύει την καλλιτεχνική έμπνευση, ο Ερμής αντιπροσωπεύει τις δεξιότητες και τις ικανότητες του καλλιτέχνη ή του επιστήμονα που φέρνει σε οργανωμένη, φυσική έκφραση αυτήν την έμπνευση.


Η Κέτερ, η Ντάατ, ο Ήλιος (Τίφαρετ), η Σελήνη (Γεσούντ) και η Γη (Μαλκούτ) έχουν άλλον ρόλο. Η Κέτερ είναι το κέντρο που δονείται και παράγει την πρωταρχική δυαδικότητα στον αρχετυπικό κόσμο, την Χόχμα και την Μπίνα. Η Ντάατ είναι η εξισορροπιστική Σεφίρα ανάμεσα στην Χόχμα και στην Μπίνα. Η Τίφαρετ, ο Ήλιος είναι η καρδιά, η σύνθεση στον ψυχικό κόσμο της Χέσεντ (Δίας) και τηςΓκεβουρά (Αρης). Η Γεσούντ (Σελήνη) είναι το Αιθερικό Κέντρο που έχει ως δύο συμπληρωματικές όψεις τις Νέτζα και Χοντ. Τέλος η φυσική, υλική έκφραση, το Κέντρο όπου όλα επιδρούν είναι η Μαλκούτ, η Γη.

ΚΑΒΒΑΛΙΣΤΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ, ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΟΣΜΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΕΓΩΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ

Στο Διάγραμμα 2 παίρνουμε μία άλλη όψη του Καββαλιστικού Δέντρου. Το Εν είναι ένας μη κλειστός κύκλος γιατί δεν μπορεί να περιορίσει την τριάδα που προηγείται κάθε εκδήλωσης, το Αϊν – Αϊν Σοφ – Αϊν Σοφ Αούρ (Αρνητικότητα – Απεριόριστο – Απεριόριστο Φως). Το κέντρο είναι το Στέμμα, η Σεφίρα Κετέρ. Το κέντρο του Νοητικού κόσμου είναι η αόρατη Σεφίρα Ντάατ που έχει ως δορυφόρους τα Σεφιρώθ Χόχμα και Μπίνα που είναι οι φορείς της Δύναμης – Μορφής στον αρχετυπικό κόσμο.
Το κέντρο του Ψυχικού κόσμου είναι η Τίφαρετ που έχει ως δορυφόρους τους φορείς Δύναμης – Μορφής, στο αστρικό επίπεδο, Χέσεντ και Γκεβουρά. Το κέντρο του Σωματικού κόσμου είναι η Σεφίρα Γεσούντ που σχηματίζει τρίγωνο με τους φορείς Δύναμης – Μορφής αυτού του επιπέδου, Νέτζα – Χοντ.
Τέλος, ο πυθμένας και στήριγμα αυτού του Δένδρου είναι το Μαλκούτ, η υλικότερη έκφραση των Σεφιρώθ. Ενδιάμεσα σχηματίζονται τα τρία Εγώ ,

ΚΑΒΒΑΛΙΣΤΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ ΚΑΙ ΑΛΥΣΣΙΔΑ ΜΠΑΛΟΝΙΩΝ

Στο διάγραμμα 3 συνδυάζεται της Ε.Π.Μπλαβάτσκυ για την εξέλιξη των όντων μέσα σε συστήματα σφαιρών – μπαλονιών που αναφέρονται ως αλυσίδες. Εδώ βλέπουμε πιο φανερά την ομοουσιότητα των τριγώνων που σχηματίζονται :


– Το Αρχετυπικό Τρίγωνο (Χόχμα – Μπίνα – Ντάατ), όπου η αόρατη Σεφίρα Ντάατ (Γνώση) ενώνει και συμπερικλείει τα ζεύγη των αντιθέτων Χόχμα και Μπίνα (Δυναμική Ουσία – Μορφοποιητική Ουσία).


– Το Ηθικό – Ψυχολογικό Τρίγωνο (Χέσεντ – Γκεβουρά – Τίφαρετ). Το Τίφαρετ (Ομορφιά), το κέντρο καρδιάς της αλυσίδας παρουσιάζει την πολικότητά του, ως ο ευεργετικός κυβερνήτης και ο πολεμιστής που καταστρέφει το κακό. Αυτό το δίπολο (Χεσέντ – Γκεβουρά) που συμπληρώνεται στο Τίφαρετ, αντιπροσωπεύει την ψυχική Ομορφιά και Υγεία που είναι η ισορροπία μεταξύ Αγάπης (Χέσεντ) και πολέμου (Γκεβουρά)


– Το Μαγικό Τρίγωνο (Νετζά – Χοντ – Γεσούντ). Το Γεσούντ ισορροπεί και συμπεριλαμβάνει ως ολότητα την αφηρημένη – διαισθητική σκέψη του Νετζά με την συγκεκριμένη, διεισδυτική κι αναλυτική σκέψη του Χοντ. Το Γεσούντ είναι το αρχέτυπο του Ερμαφρόδιτου ανθρώπου (Χοντ: Ερμής, Νετζά: Αφροδίτη) που είναι ο ολοκληρωμένος άνθρωπος, Επιστήμονας και καλλιτέχνης, Λογικός και Μαγικός ταυτόχρονα.


– Το Μαλκούτ είναι η σωματική, υλική έκφραση. Η Γη που στέκει ως σημείο – κέντρο, σύνθεση αυτού του συμπλέγματος των γραμμών Δύναμης.

ΚΑΒΒΑΛΙΣΤΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ ΚΑΙ ΕΠΤΑ ΑΚΤΙΝΕΣ

Στο διάγραμμα 4, ερμηνεύουμε τις επτά Ακτίνες μέσω του Καββαλιστικού Δέντρου. Η Κέτερ και η Μαλκούτ, ως μοναδικές σφαίρες χωρίς πολικά αντίθετα, ως η Πηγή των Πάντων και η Υποδοχή, αντίστοιχα, των Πάντων, δεν αντιπροσωπεύονται από Ακτίνα.
Η Χόχμα και η Μπίνα, το πρωταρχικό ζευγάρι του Αρσενικού και του Θηλυκού αντιπροσωπεύουν τους δύο πόλους του κόσμου του Νου ή αλλιώς τον κόσμου του Νόμου. Είναι η Ουσία και η Τάξη, η Αλήθεια και το Δίκαιο. Η Χόχμα είναι ο Ελευθερωτής, η υπερβατική αλήθεια, η Ουσία, η Αρχή. Η Μπίνα είναι το Δίκαιο, η Τάξη, οι κανόνες πειθαρχίας. Αυτά τα δύο Σεφιρώθ ως 1η και 7η Ακτίνα συμπληρώνονται από την Ντάατ που αντιπροσωπεύει την Γνώση, την Αρμονία (4η Ακτίνα) ανάμεσα στην Ουσία και την Μορφή, το Ορθό και τον Τύπο.
Η Χέσεντ και η Γκεβούρα είναι το ζευγάρι στον κόσμο της Ψυχής, η Αγάπη και το Πάθος, η 2η Ακτίνα και η 6η Ακτίνα. Το έλεος και η ευσπλαχνία της 2ης Ακτίνας γίνονται πιο συγκεκριμένα και μορφοποιημένα στην Ακτίνα του πάθους, της αφοσίωσης, της αστρικής μάχης, την 6η Ακτίνα. Η Σεφίρα Τίφαρετ είναι ο ενδιάμεσος κρίκος που, ως μία άλλη μορφή της 4ης Ακτίνας εξισορροπεί την παγκόσμια αγάπη με την προσωπική αφοσίωση κι αποτελεί ένα κέντρο Ομορφιάς (που είναι η σημασία της λέξης Τίφαρετ).
Η Νετζά και η Χοντ συμβολίζουν την 3η και 5η Ακτίνα αντίστοιχα. Είναι η ουράνια Αφροδίτη, η Μούσα της δημιουργικής Τέχνης, που αντανακλάται στον εφευρετικό και πανούργο νου του Ερμή, τον Θεό του Λόγου. Η 3η Ακτίνα, η Σοφία του Θεού, μέσα από την Σεφίρα Γεσούντ, την Κυρία της Σελήνης (η αντιστοιχία της 4ης Ακτίνας στο τρίτο επίπεδο) εξισορροπείται κι αλληλεπιδρά με τον Ερμή, την 5η Ακτίνα, τον ερμηνευτή αυτής της Σοφίας.


“ΙΩΒ Β”


Αφήστε μια απάντηση