Μενού
Αρχική / Άρθρα / Ταξίδια / Τα λεφτά των τουριστών μένουν έξω !

Τα λεφτά των τουριστών μένουν έξω !

Ποτέ άλλοτε δεν κυκλοφόρησε εμπόρευμα με τέτοια αίγλη όπως αυτό του καλοκαιριού. Οι ψυχικοί κανόνες που διέπουν τον πελάτη του καλοκαιριού ανεβάζουν στα ύψη τα κέρδη των γραφείων ταξιδιών. Η αναζήτηση της ευτυχίας είναι ακριβό χόμπι, ιδίως όταν διαρκεί μόνο για είκοσι μέρες.


Ο πελάτης συναντά και άλλους ευτυχισμένους πελάτες και διαπιστώνει με φρίκη πόσο τους μοιάζει. Συμμετέχει κι αυτός σε μια ατέλειωτη σειρά με ανθρώπινα καρτούν, με κοινό χαρακτηριστικό τους την ίδια μάσκα. Έχουν περάσει όμως οι πρώτες μέρες και κοιτώντας με αγωνία την κλεψύδρα της ευτυχίας, προσποιείται ότι δε βλέπει τη φρίκη της ομοιότητας και περιμένει μαζί με τους άλλους πελάτες μήπως και προκύψει κανένα θαύμα που θα ανατρέψει τη ζωή τους.


Ο πελάτης είναι ερωτευμένος με τον εαυτό του από κεκτημένη ταχύτητα. Γι’ αυτό δε βλέπει με τι σκουπίδια τον ταΐζουν, ούτε την τρύπα που του νοικιάζουν για δωμάτιο. Είναι υπεράνω, απλά και μόνο για να μπορούν να τον παρακολουθούν οι άλλοι, που με τη σειρά τους είναι υπεράνω κι αυτοί.


Το καλοκαίρι αποσύρεται παρασύροντας τον πελάτη της ευτυχίας, που ξαφνιασμένος δεν μπορεί να καταλάβει πόσο γρήγορα πέρασε ο χρόνος.



Η ειρωνεία είναι ότι παρά το φετινό αυγουστιάτικο τουριστικό «μπουμ» -που ενδέχεται να ανεβάσει τον αριθμό ξένων τουριστών κοντά στα 14 εκατ. – πολλοί ξενοδόχοι διαμαρτύρονται για μειωμένα έσοδα, αφού οι τουρ-οπερέιτορς τους «έκλεισαν» τα δωμάτια σε σχεδόν εξευτελιστικές τιμές με συμβόλαια που συμφωνήθηκαν πέρυσι, όταν όλα για τον ελληνικό τουρισμό φαίνονταν «σκούρα».


Για τους αλλοδαπούς τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα υπάρχει η οικονομική διάσταση. Τα περισσότερα λεφτά που δίνουν μένουν έξω! Οι μεγάλοι ταξιδιωτικοί οργανισμοί (TUI, Neckerman κ.ά.) δεν έχουν επιβάλει μόνον την κυριαρχία τους στη διαμόρφωση του παγκόσμιου τουριστικού ρεύματος -ανεβοκατεβάζοντας χώρες και προορισμούς κάθε χρόνο στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, ανάλογα με τα ποσοστά κέρδους που οι ίδιοι αποκομίζουν- αλλά καρπώνονται και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από το σύνολο του τουριστικού πακέτου.


Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΤΕΠ (Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων), από τα 1.277 ευρώ που είναι το μέσο κόστος ενός τουριστικού πακέτου για την Ελλάδα, τα 813 ευρώ πληρώνονται στη χώρα προέλευσης των τουριστών. Οδεύουν δηλαδή κατ’ ευθείαν στα ταμεία των τουρ οπερέιτορ. Στη χώρα μας ξοδεύονται μόνο 464 ευρώ!


Δεδομένου, μάλιστα, ότι το 48% των ξένων τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα χρησιμοποιούν ταξιδιωτικά γραφεία, το υπόλοιπο 29% καταφεύγει σε οργανωτή ταξιδιών (τουρ οπερέιτορ) και μόνον το 17,4% των αλλοδαπών ταξιδεύουν μόνοι τους, είναι μάλλον δύσκολο να ανατραπεί αυτή η κατάσταση.


Όπως αποδεικνύεται ο ελληνικός τουρισμός πληρώνει τα λάθη και την ανοργανωσιά του. Η μεγάλη πλειοψηφία από τους ξένους τουρίστες απολαμβάνουν τις διακοπές τους επωφελούμενοι των προνομίων του «βραχιολιού».


Χαρακτηριστική είναι η δήλωση ξενοδόχου από την Κρήτη, που μου είπε σχεδόν απογοητευμένος:


– “Ναι μεν γεμίζουν τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα, αλλά δεν θα μάθουν ποτέ οι ξένοι τουρίστες με τα «βραχιολάκια» στο χέρι σε ποια χώρα βρέθηκαν και πολύ περισσότερα αν πήγαν διακοπές στη Ρόδο, την Κρήτη η την Κέρκυρα. Έτσι όπως πάμε, σύντομα τα βραχιόλια θα γίνουν η θηλιά που θα πνίξει τον ελληνικό τουρισμό».


Η πραγματικότητα λέει ότι δεν είμαστε ανταγωνιστικοί, είμαστε ωραίοι αλλά ακριβοί. Η πραγματικότητα λέει ότι το τρίπτυχο «ήλιος, θάλασσα και αρχαιότητες» βάλλεται από τους φθηνούς γειτονικούς μεσογειακούς προορισμούς. Πάντως, η αλήθεια θα φανεί όταν θα γίνει το ταμείο. Όταν δηλαδή οι τουριστικές επιχειρήσεις θα διαπιστώσουν ότι ο τζίρος τους θα μειωθεί για άλλη μια χρονιά.


Αφήστε μια απάντηση