Η φράση αυτή που θα πει: «γιατρεύει άλλους ,ενώ ο ίδιος είναι γεμάτος πληγές», είναι ανάλογη με τη νεότερη: «δάσκαλος που δίδασκε και μόνο δεν εκράτει»,ή «Δεν κοιτάς τη καμπούρα σου».
Συνέχεια »Άνθρακες ο θησαυρός
– (1η εκδοχή) Τη φράση τη χρησιμοποιούμε, όταν διαψεύδονται οι ελπίδες μας. Η έκφραση προήλθε από μια δοξασία των αρχαίων, σύμφωνα με την οποία καλά δαιμονικά αποκαλύπτουν σε ανθρώπους την ώρα που κοιμούνται, το σημείο που υπάρχει κρυμμένος θησαυρός, που …
Συνέχεια »Αποδιοπομπαίος τράγος
Η φράση αυτή ξεκινάει από ένα παλιό ιουδαϊκό θρησκευτικό έθιμο, που έχει και αυτό με την σειρά του τις ρίζες του στην αρχαία Αιγυπτιακή λατρεία. Ο Ιουδαίος αρχιερέας δηλαδή μια ορισμένη τελετή, είχε μπροστά του δύο τράγους. Από αυτούς ο …
Συνέχεια »Από μεθυσμένο και τρελό μαθαίνεις την αλήθεια
Ο Ευστάθιος γράφοντας : «οίνος γάρ φασί και αλήθεια»(740,14)είχε βέβαια υπόψη του και τις αρχαίες παροιμίες : «οίνος και αλήθεια» και «ανδρός δε οίνος έδειξε νόον». Ποιο σύγχρονος ο Μιχαήλ ψελλός γράφει : «απού σαλού και μεθυστού την αλήθεια άκουε». …
Συνέχεια »Ατζαμής – Είσαι ατζαμής
Τούρκικη λέξη, που μας έμεινε και αυτή όπως τόσες άλλες από την μακρόχρονη δουλεία και που σημαίνει τον άπειρο αμόρφωτο (η λέξη ξεκίνησε από το ότι οι Τούρκοι ονόμαζαν την Περσία «Ατζεμιστάν» χώρα δηλαδή των Ατζέμηδων αυτών που ήταν αμόρφωτοι …
Συνέχεια »Αυτά μετριούνται στα δάχτυλα
Οι αρχαίοι Έλληνες αλλά και βυζαντινοί μέχρι της εισαγωγής των αραβικών αριθμών μεταχειριζόταν τα γράμματα του αλφάβητου, πράγμα που τους δυσκόλευε πάρα πολύ. Ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία αντιμετώπιζαν εκείνοι που δεν ήξεραν γράμματα. Οι τελευταίοι λοιπόν μετρούσαν τα ποσά με τα …
Συνέχεια »Αποσβολώθηκα, Έμεινα αποσβολωμένος – Μουντζώνω
– Στο Βυζάντιο, κατά την διαπόμπευση, για να προκαλέσουν γέλια στους θεατές, άλειφαν το πρόσωπο του τιμωρημένου με «ασβόλη», ένα είδος καπνιάς (φούμο). Δηλαδή, ντράπηκε τόσο πολύ ο άνθρωπος που θα τον διαπόμπευαν, όταν του άλειψαν το πρόσωπο με ασβόλη, …
Συνέχεια »Αρμένικη βίζιτα
– Οι Αρμένιοι είναι από φυσικό τους ευγενείς και φιλόξενοι, πράγμα που ξένιζε τους άλλους λαούς. Είχαν την συνήθεια να κάνουν επισκέψεις σε συγγενείς τους που κατοικούσαν σε άλλες πόλεις, οικογενειακά, δηλαδή πέντε-έξι άτομα και έμεναν εκεί πολύ καιρό. Επίσης, …
Συνέχεια »Αυτός έχει λόξα
– Στα παλιότερα χρόνια, όλοι οι Έλληνες σχεδόν, φορούσαν το εθνικό μας ένδυμα, τη φουστανέλα, και πολλοί λίγοι και δακτυλοδεικτούμενοι φραγκοφορεμένοι, όπως τους έλεγαν ή οι κύριοι με τα ευρωπαϊκά. Για να γίνει όμως, μια φουστανέλα τέλεια, που να στέκεται …
Συνέχεια »Αρίθμηση άστρων
Απαγορεύεται η αρίθμηση των άστρων γιατί θα παρουσιασθούν μυρμηγκιές στα χέρια του αριθμούντος.
Συνέχεια »Ούρηση
Δεν επιτρέπεται να ουρούν κοντά σε πηγές, πλησίον του νερού του ποταμού, κάτω από ήμερα δένδρα, ούτε πάνω στη στάχτη.
Συνέχεια »Δαμαλάκι
Το δαμαλάκι (κοχεκυλίς ή επτάστηθος): Όταν πετάει μέσα στο σπίτι θεωρείται καλός οιωνός. Προαναγγέλλει ερχομό ξενιτεμένων ή γράμματος από αγαπημένο πρόσωπο.
Συνέχεια »Χελιδόνι (i)
Θεωρείται πολύ κακό να πιάσει ή να σκοτώσει κανείς χελιδόνι, διότι πιστεύεται ότι θα προσβληθεί από λέπρα ή άλλη φοβερή αρρώστια.
Συνέχεια »Χελιδόνι (ii)
Θεωρείται πολύ ωφέλιμο και εύνοια της τύχεις όταν κτίσει τη φωλιά του το χελιδόνι στο εξώστη του σπιτιού. Επίσης και η καταδίωξη των χελιδονιών θεωρείται αμαρτία μεγάλη.
Συνέχεια »Κοράκια
Σμήνος κοράκων όταν πετάει πάνω από το χωριό, πιστεύεται ότι προμηνάει πόλεμο ή επιδημία.
Συνέχεια »Μηνολόγια
Οι έξη πρώτες μέρες του Αυγούστου λέγονται «δρύματα η μηνολόγια» και αποφεύγουν να μπαίνουν σε κήπους ή περιβόλια. Λέγονται μηνολόγια, διότι δι΄ αυτών προβλέπονται όλοι οι μήνες του έτους, αρχής γενόμενης από τον Αύγουστο.
Συνέχεια »