Στα 11 χρόνια του asxetos.gr ποτέ δεν έγραψα κάτι για την ιδιαίτερη παρτίδα μου. Οχι γιατί δεν την αγαπώ (φλέβες έκοβα και κόβω) αλλά γιατί το asxetos.gr δεν φτιάχθηκε για την πόλη μου και γιατί δεν υπήρχε τόσο σημαντικός λόγος για τον οποίο θα μπορούσα να βοηθήσω βέβαια. Οπότε πολλές φορές οι καθημερινοί χιλιάδες (περίπου 15.000) επισκέπτες μας δεν ήξεραν ούτε καν την καταγωγή μου. Σήμερα ήρθε η ώρα για ένα άρθρο για Κρητικούς, Λασιθιώτες, Γεραπετρίτες και Σητειακούς που μπορεί όμως να αποτελέσει βάση για ανάλογες πολιτικές ΑΠΕ σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.
Η είδηση και η αφορμή για το άρθρο :
Πρόταση προς τη ΔΕΗ για δημιουργία από κοινού εταιρείας λαϊκής βάσης η οποία θα δραστηριοποιηθεί σε μεγάλες επενδύσεις στον τομέα των ΑΠΕ στην Κρήτη, απηύθυναν ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουάκης και ο πρόεδρος της Παγκρήτιας Συνεταιριστικής Τράπεζας Γιάννης Λεμπιδάκης.
Ειδικότερα, με επιστολή τους προς τον πρόεδρο της ΔΕΗ προτείνουν τη συνεργασία της υπό σύσταση Κρητικής ΑΕ με τη «ΔΕΗ Ανανεώσιμες ΑΕ» σε κοινό επιχειρηματικό σχήμα, το οποίο θα υλοποιήσει το έργο της διασύνδεσης του ηλεκτρικού δικτύου της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο με υποθαλάσσιο καλώδιο, σε συνδυασμό με αιολικάκαι φωτοβολταϊκά πάρκα.
Στόχος της εταιρείας, όπως αναφέρουν, είναι να υπηρετήσει τη βιώσιμη ανάπτυξη της Κρήτης, δηλαδή την τοπική οικονομία, την κοινωνία και την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τους κ. Αρναουτάκη και Λεμπιδάκη, μέτοχοι της νέας εταιρείας θα είναι η Περιφέρεια Κρήτης η Παγκρήτια Τράπεζα, Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τοπικοί φορείς, άλλα συνεταιριστικά σχήματα, επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα από την Κρήτη.
Ήδη όπως επισημαίνουν, μετά από διερευνητικές επαφές που είχαν με τους ΟΤΑ του νησιού, υπάρχει συναίνεση από τους Δημάρχους και πεποίθηση για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου.
«Το μέγεθος και η σημασία του έργου δεν μπορεί παρά να ελέγχεται από ένα αμιγώς ελληνικό φορέα στον οποίο η εταιρεία των Κρητών και η δημοσίου συμφέροντος ΔΕΗ Ανανεώσιμες ΑΕ θα κατέχουν το σύνολο ή τη μέγιστη πλειοψηφία των μετοχών», αναφέρουν στην επιστολή τους οι κ.Αρναουάκης και Λεμπιδάκης.
Ειδικότερα δε, όπως διευκρινίζουν, η πρότασή τους αναφέρεται στο μετοχικό σχήμα Κρητική ΑΕ 51% – «ΔΕΗ Ανανεώσιμες ΑΕ» 49%, με δυνατότητα της τελευταίας να εκχωρήσει κάποιο ποσοστό σε τρίτους.
Κλείνοντας, ο Περιφερειάρχης Κρήτης και ο πρόεδρος της Παγκρήτιας Συνεταιριστικής Τράπεζας ζητούν από τη ΔΕΗ να εξετάσει το συντομότερο δυνατόν την πρότασή τους, με την προσδοκία ότι η απόφαση που θα λάβει θα είναι θετική για την υλοποίηση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου στην Κρήτη.
Βασικά αντ-επιχείρηματα
“Πόσο ορθό είναι να συσσωρεύεται οικονομική δύναμη σε μία Τράπεζα ή σε Πολιτικούς ;”
Πόσο ορθό είναι οι Α.Π.Ε. να πέσουν στα χέρια πολιτικών προσώπων και μάλιστα σε Περιφερειακό Επίπεδο (πχ Κρήτης) που συνηθώς (ή πάντα, ορθά ή όχι) λειτουργούν με άξονα την κεντρική πολιτική σκηνή και συμφέροντα ;
- Πόσο ορθό είναι να γίνουν βιομηχανικού τύπου επενδύσεις σε όλη την Κρήτη αλλά το Κέντρο εξουσίας και διαχείρισης να είναι πάλι στο Ηράκλειο ;
- Πόσο ορθό είναι να συσσωρεύεται οικονομική δύναμη σε μία Τράπεζα έστω και Συνεταιριστική (που διαφέρουν από τις ιδιωτικές εμπορικές τράπεζες)
- Πόσο αγαπάει πραγματικά τις ΑΠΕ η Παγκρήτια ;
Ας μας απαντήσει γιατί τότε αυτές τις ημέρες αυξάνει (νόμιμα βέβαια αλλά ανήθικα) όλα τα επιτόκια των υφιστάμενων δανειοληπτών ΑΠΕ κατά 1-2% ; Γνωρίζοντας ότι υπό τις υφιστάμενες οικονομικές συνθήκες δεν μπορούν να μεταφέρουν τα δάνεια τους σε άλλες Τράπεζες. Ας μας εξηγήσει πως γίνεται τους καλύτερες πελάτες της (πληρώνουν στην ώρα τους !! τέτοιες εποχές… ) αντί να τους επιβραβεύει να τους τιμωρεί ; Ετσι δείχνει την αγάπη της στις Α.Π.Ε. ; - Πόσο ορθό είναι να γίνει τέτοια μαζική επέμβαση στο Περιβάλλον (περί περιβαλλοντικών επιπτώσεων μπορείτε να διαβάσετε πληθώρα άρθρων και δεν θα πω τίποτα παραπάνω) ;
- Το (όντως ορθό) επιχείρημα “Λαϊκής Βάσης” στην ανάλυση τους δεν είναι και τόσο ορθό (μέτοχοι ήταν και είμαστε οι υφιστάμενοι δανειολήπτες της). Λαϊκή βάση ναι…. αλλά θα αποφασίζουν οι 10-15 του Δ.Σ για τους χιλιάδες μετόχους ; (ευχαριστώ τα μελλοντικά 10-15 μέλη του ΔΣ αλλά εκτιμώ ότι δεν αξίζει το ρίσκο από την τοπική κοινωνία).
Και θα αποφασίζουν αυτοί οι 10-15 για το είδος επένδυσης ; Για την διανομή κερδών ; Με τι κριτήρια ; Πολιτικά ; Οικονομικά ; Πολιτικών πιέσεων ;
Επίσης δεν εξηγούν στην πρόταση τους στην πράξη ποιος θα είνα ο βαθμός και ο τρόπος συμμετοχής του κάθε Κρητικού Νοικοκυριού. Να πάρουμε την έγκριση και μετά τι ; - Βέβαια, υποκειμενικές απόψεις εκφράζω και μπορεί να μην είναι έτσι τα πράγματα. (Τον Ι.Λεμπιδάκη τον έζησα 10 χρόνια και τον σέβομαι και τον αγαπώ και τον εμπιστεύομαι. Αλλά μόνο αυτόν (τα όποια άλλα πρόσωπα δεν τα γνωρίζω άρα δεν μπορώ να κάνω καμία δήλωση περί εμπιστοσύνης ή μη. Λογικό ; ).
- Η ένταση μου, δεν άρει σε καμία περίπτωση την καταλυτική συμβολή των Συνεταιριστικών Τραπεζών (Χανίων και Παγκρήτιας) στην οικονομική ζωή της Κρήτης. Ηταν και είναι θετική συνιστώσα. Άλλο το ένα άλλο το άλλο.
- Σημαντικό : Εάν είναι να πέσουν οι ΑΠΕ στα χέρια Γερμανών και Ελλήνων μεγαλοεπιχειρηματιών, χίλιες φορές καλύτερα να προχωρήσει και να στηριχθεί από τους κρητικούς η πρόταση για Παγκρήτια Λαϊκής Βάσης ΑΠΕ. Απλά θεωρώ ότι ακόμα καλύτερα για την Κρήτη μας είναι να σχεδιαστεί μία λύση σύμφωνα με την πρόταση που αναλύω παρακάτω. Λύση βέβαια είναι και το “να μην γίνει τίποτα” εάν το αποφασίσει η τοπική κοινωνία (επίσης αποδεκτή από μέρους μου – αποδεκτές όμως δεν είναι οι πιέσεις να αλλάξω άποψη…) .
Κριτήρια ορθής διαχείρισης Περιβάλλοντος με παράλληλη αξιοποίηση των ΑΠΕ στην Κρήτη
“Θα πρέπει να επιδιωχθεί μία λύση WIN TO WIN ! “
Μία ορθή προσέγγιση – λύση και αξιοποίηση των Α.Π.Ε. θα πρέπει να πληροί τα κάτωθι :
- Επίτευξη του μέγιστου δυνατού σεβασμού για το Περιβάλλον (συμπεριλαμβάνω και την “οπτική ρύπανση”)
- Επίτευξη της βέλτιστης διασποράς τους οικονομικού οφέλους στην κοινωνία – κρητικό νοικοκυριό
- Ποσόστωση της διάχυσης του οικονομικού οφέλους στον Κρητικό Αγρότη (κατά επάγγελμα).
- Να αξιοποιήσει κυρίως τους ντόπιους συντελεστές παραγωγής κατά προτεραιότητα.
- Ανταποδοτικά οφέλη (σε επίπεδο Δήμων) στους υπόλοιπους μη συμμετέχοντες δημότες ενός δήμου πχ Ιεράπετρας .
- Δημιουργία συνθηκών και εξεύρεση πόρων που θα κατευθύνονται αποκλειστικά για έργα Περιβάλλοντος (και ίσως Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης) .
- Να αποτελέσει πρότυπο για εφαρμογή σε άλλες περιοχές εντός και εκτός Ελλάδος
- …. ότι άλλο ενδεχομένως προσθέσει η κοινωνία και οι φορείς της
Δηλαδή, θα πρέπει να επιδιωχθεί μία λύση WIN TO WIN !
Οπου το σύνολο μίας κοινωνίας (πχ δήμου Ιεράπετρας, Σητείας κλπ) θα βγεί κερδισμένο, όπως κερδισμένο πρέπει να βγει και το ίδιο το Περιβάλλον (!!)
Μα είναι δυνατόν να υπάρχει μία τέτοια λύση ;
Απάντηση : Ναι είναι δυνατόν να αναζητηθούν, σχεδιαστούν και εκτελεστούν τέτοιες λύσεις ή παραπλήσιες.
Το σφάλμα σύνθεσης με τους Αγρότες μας.
Πριν αναλύσω μία βιώσιμη αντιπρόταση μου , θέλω να κάνω μία παρένθεση για τους αγρότες μας. Στους φίλους μου εδώ και 5-7 χρόνια έλεγα και ανέλυα το εξής σκεπτικό :
Οι αγρότες μας έχουν αποδεχθεί (λανθασμένα) την λογική του 1950-1960. Ήρθε στην Ιεράπετρα κάποιος Ολλανδός Κούπερ και τους έμαθε να καλλιεργούν Θερμοκήπια.
Για 50 χρόνια όλοι έχουν και έχουμε αποδεχθεί ότι καλλιεργούν θερμοκήπια (κυρίως). Σύλλογοι, φορείς, συνεταιρισμοί, συνδικαλιστές, αιρετοί και γενικά όλη η κοινωνία έχει πορευτεί και αναπτυχθεί με αυτό το σκεπτικό.
Η πόλη μεγάλωσε, οικονομική ανάπτυξη, υψηλή παραγωγικότητα, παιδιά μορφώθηκαν από αυτά (καλή ώρα ο συντάκτης) κ.ο.κ.. Θα μου πείτε και που είναι το λάθος ; Αυτό δεν γινόταν ;
Οχι δεν γινόταν αυτό !
Ο Ολλανδός Κούπερ αυτό που μας έμαθε ουσιαστικά είναι να ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΟΤΙ ΞΕΡΑΜΕ ΜΕΧΡΙ ΤΟΤΕ ΤΟΝ ΗΛΙΟ !(=σφάλμα σύνθεσης)
Να “καλλιεργούμε” καλύτερα…. τον Ήλιο !
Αυτό το “σφάλμα σύνθεσης” κάναμε σαν κοινωνία τόσες δεκαετίες. Νομίζαμε ότι καλλιεργούσαμε θερμοκήπια ενώ στην πραγματικότητα αξιοποιήσουμε καλύτερα τον Ήλιο από ότι είχαμε μάθει πάνω στα βουνά (Ανατολή, Χριστός κλπ) .
Εάν συμφωνήσουμε πάνω σε αυτή την παραδοχή τότε έχει νόημα η περαιτέρω ανάγνωση.
Αυτό ήξεραν οι αγρότες και αυτό έκαναν και το έκαναν καλά.
Η εξέλιξη όμως της τεχνολογίας έθεσε νέα δεδομένα. Ουσιαστικά τους/μας λέει, ότι πλέον τον Ηλιο τον αξιοποιείς καλύτερα όχι με το θερμοκήπιο αλλά με τις Α.Π.Ε. (φωτοβολταικά). Όσοι δεν το καταλάβουν θα μείνουν στο θερμοκήπιο (δεν το λέω με αρνητική διάθεση) . Οσοι το καταλάβουν θα βελτιώσουν τον τρόπο που εκμεταλλεύονται τον ήλιο (όχι μόνο θερμοκήπιο).
Ποιους βολεύει η μη υιοθέτηση αυτής της πραγματικότητας από τους αγρότες ;
Ολους τους άλλους εκτός από τους αγρότες.
- Μεγάλες εγκαταστάσεις ΑΠΕ οποιασδήποτε μορφής (κυρίως Αιολικές)
- Σχήματα που ονειρεύονται ορισμένοι Λαϊκής Βάσης με συσσωρευμένη κεντρική εξουσία.
- Πολιτικούς σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο που θέλουν να τους εκμεταλλεύονται με υποσχέσεις κλπ
Οι χαμένες ευκαιρίες των αγροτών και οι υποσχέσεις :
“Εάν κάποιοι δικαιούνται περισσότερο την αξιοποίηση (κατά προτεραιότητα) του Ήλιου είναι αυτοί που τον χρησιμοποιούσαν έως τώρα”
Εάν
κάποιοι δικαιούνται περισσότερο την αξιοποίηση (κατά προτεραιότητα) του Ήλιου είναι αυτοί που τον χρησιμοποιούσαν έως τώρα. Οι αγρότες. Ούτε εγώ, ούτε ο δάσκαλος, ούτε ο Τραπεζίτης, ούτε ο Γερμανός.
Έχασαν την 1η ευκαιρία από άγνοια – φόβο και υποσχέσεις (μικρές εγκαταστάσεις 80KW) , την 2η από ανελαστικό θεσμικό πλαίσιο (Φ/Β στέγες – επειδή το θερμοκήπιο δεν αντιμετωπίζεται ως στεγασμένος χώρος όπως στην Ιταλία που επιτράπηκε κλπ κλπ), ας μην χάσουν την 3η και τελευταία από συμφέροντα και έλλειψη προτάσεων ή και διεκδικήσεων .
Η πατάτα της “Υψηλής Παραγωγικότητας” : Πολύ συχνά ακούω το επίχειρημα ότι ΑΠΕ (μπορεί και να) σημαίνει ότι αφαιρείς γη υψηλής παραγωγικότητας πχ ελιές και θερμοκήπια. Οσοι το ισχυρίζονται αυτό αγνοούν βασικές οικονομικές έννοιες. Πάντα στις σύγχρονες οικονομίες το δίλημμα ήταν πως θα αξιοποιήσεις τους διαθέσιμους συντελεστές παραγωγής (γη, εργασία, κεφάλαιο, επιχειρηματικότητα κλπ) – που βρίσκονται σε “ανεπάρκεια” – κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για να παράγεις περισσότερη προιόν (αξία) , άρα εισόδημα, άρα να αυξήσεις το ΑΕΠ, άρα τους φόρους, άρα να χρωστάς λιγότερα, άρα να μην γίνεις ποτέ Ελλάδα !! (έλεος δηλαδή με την πραγματική ασχετοσύνη). Κύριοι, οπαδοί του επιχειρήματος “υψηλής παραγωγικότητας”, την υψηλη παραγωγικότητα την αλλάζεις με ακόμα καλύτερη (ceteris paribus για γνώστες οικονομικών) . Αλλιώς κατά το επιχείρημα σας δεν θα έπρεπε να κατέβουμε από τα χωριά μας να κάνουμε θερμοκήπια εκεί που είχε σπαρτά και κηπούλια κλπ κλπ
Ενα πράγμα ισχύει όντως 100% , ναι φίλε… να αξιοποίησεις τους συντελεστές παραγωγής κατά τον βέλτιστο τρόπο (άρα πλέον και τον ήλιο ως πρώτη ύλη κλπ) αλλά να μην επιβαρύνεις ουσιαστικά το περιβάλλον γιατί ενδεχομένως ως κοινωνία να κληθείς μελλοντικά να πληρώσεις μεγαλύτερο τίμημα από το όφελος που απολάμβανες τόσο έτη. Ορθό, σωστό, Ευαγγέλιο.
Πρόταση αξιοποίησης των ΑΠΕ στην Κρήτη
Δεν θέλω να σας κάνω πολύ μεγάλη ανάλυση της πρότασης, άρα θα είμαι όσο το δυνατόν γίνεται σύντομος και περιεκτικός.
Υποθέσεις εργασίας :
- Επιδιωκόμενη ισχύς που θέλει να εγκαταστήσει η ΑΠΕ Λαϊκής Βάσης που προτείνουν Περιφέρεια και Παγκρήτια στην Κρήτη : 1.000 MW (δεν αναφέρουν τίποτα άλλα δημοσιεύματα μιλούν για 2.000 MW)
- Ισχύς που αντιπροτείνω : 400-600 MW (και πάντα μικρότερη από την όποια επιδίωξη της ΑΠΕ Λαϊκής Βάσης των συμφερόντων)
Στοιχεία Πρότασης – Όροι κλπ :
Οροι και στοιχεία πρότασης | Κριτήρια που ικανοποιεί |
---|---|
1ο. Η ισχύς κατανέμεται σε όλη την Κρήτη σε μικρές μονάδες των 10 ή 20 KW (κατά το πρότυπο του προγράμματος Φ/Β στις Στέγες). | Επίτευξη της βέλτιστης διασποράς τους οικονομικού οφέλους στην κοινωνία – κρητικό νοικοκυριό |
2ο. Η ισχύς κατανέμεται σε όλη την Κρήτη ανά δήμο με βάση τον πληθυσμό του (ή και με βάση τον δείκτη ηλιοφάνειας). Ετσι για παράδειγμα στον Δήμο Ιεράπετρας, αναλογεί το 5% περίπου (απογραφή 2011 !) ήτοι ισχύς 40 MW. | Επίτευξη της βέλτιστης διασποράς τους οικονομικού οφέλους στην κοινωνία – κρητικό νοικοκυριό και με ποσόστωση ανά Δήμο |
3ο. Από την ισχύ που αναλογεί σε κάθε Δήμο τίθεται ποσόστωση δικαιώματος συμμετοχής από αγρότες πχ 40-50% | Ποσόστωση της διάχυσης του οικονομικού οφέλους στον Κρητικό Αγρότη (κατά επάγγελμα) |
4ο. Δικαιούχος και ιδιοκτήτης αποκλειστικός είναι ο κάθε ένας υποψήφιος μικροεπενδυτής. | Δεν έχει τα μειονέκτημα συγκέντρωσης της εξουσίας της πρότασης περί Λαϊκής ΑΠΕ |
5ο. Δικαίωμα εγκατάστασης σε κάθε φυσικό πρόσωπο 10KW στην στέγη του | |
6ο. Δικαίωμα εγκατάστασης σε κάθε κατά κύριο επάγγελμα αγρότη έως 45 ετών 20KW στο θερμοκήπιο του | (θα απαιτηθεί αναπροσαρμογή κείμενων πολεοδομικών διατάξεων) |
7ο. Τα έργα δημοπρατούνται μαζικά ανά Δήμο σε 1-3 φάσεις ανάλογα με την ωρίμανση τους και με όρο να απασχοληθεί ντόπιο εργατικό δυναμικό | Να αξιοποιήσει και να αξιοποιεί κυρίως τους ντόπιους συντελεστές παραγωγής |
8ο. Θα τεθούν όροι και προϋποθέσεις σεβασμού του περιβάλλοντος | Επίτευξη του μέγιστου δυνατού σεβασμού στο Περιβάλλον (συμπεριλαμβάνω και την “οπτική ρύπανση”) |
9ο. Εάν το θέλει η τοπική κοινωνία η χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από Λαϊκής Βάση επιχείρηση σε επίπεδο όμως δήμου με την συμμετοχή του Δήμου | Ανταποδοτικά οφέλη (σε επίπεδο Δήμων) στους υπόλοιπους μη συμμετέχοντες δημότες ενός δήμου πχ Ιεράπετρας . |
10ο. Επιβολή ετήσιου ανταποδοτικού τέλους σε κάθε εγκατάσταση ΑΠΕ | Δημιουργία συνθηκών και εξεύρεση πόρων που θα κατευθύνονται αποκλειστικά για έργα Περιβάλλοντος και Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης. |
11ο. Η συνολική λύση, όπως τελικά συμφωνηθεί να κωδικοποιηθεί και να στηριχθεί με το ανάλογο θεσμικό-νομικό πλαίσιο. | Να αποτελέσει πρότυπο για εφαρμογή σε άλλες περιοχές εντός και εκτός Ελλάδος |
Επεξηγήσεις και σκέψεις επί των προτάσεων :
Για το 2ο. Δήμος που δεν καλύψει την ισχύ που δικαιούται επιμερίζεται η ισχύς που δεν καλύφτηκε στους άλλους δήμους μετά από χρονικό διάστημα πχ 3 ετών ή θα μπορούσε να χάνεται η δικαιούμενη ισχύς.
Για το 3ο. Το ποσοστό μπορεί να μεταβάλλεται ανά δήμο με βάση τον φόρο εισοδήματος που συνεισφέρουν οι αγρότες ανά δήμο ως ποσοστό στο συνολικό φόρο εισοδήματος του ίδιου δήμου, για να υπάρχει και μία αίσθηση δικαίου. πχ δημιουργείς μία κεντρική βάση υπολογισμού ανά δήμο και το ποσοστό συμμετοχής των αγροτών ανά δήμο θα μεταβάλλεται ανάλογα με την μεταβολή του φόρου (πχ αγρότες Ιεράπετρας εισφέρουν φόρο εισοδήματος 20% – συμμετέχουν με 40-50% άρα εάν σε κάποιο άλλο δήμο εισφέρουν 30% θα έχουν μεγαλύτερη ποσόστωση πχ 60% κοκ, λεπτομέρειες βέβαια…)
Εάν η ισχύς που αναλογεί σε αγρότες δεν καλύπτει μεταφέρεται το δικαίωμα στα Φ/Β σε στέγες και το ανάποδο (εντός του δήμου) .
Για το 6ο. Η κατασκευή στα θερμοκήπια μπορεί να γίνει επί του συσκευαστηρίου – αποθήκης και αφού το Κράτος αναπροσαρμόσει ευέλικτα την νομιμότητα των κατασκευών θέτοντας ελάχιστες προϋποθέσεις. Προτείνω όριο ηλικίας πχ 45 ετών γιατί ένας κράτος πρέπει να στηρίζει κυρίως τις νέες οικογένειες (ανάγκη σπουδών παιδιών κλπ). Ειδική μέριμνα μπορεί να τεθεί για τους Γεωπόνους (γιατί και αυτοί ζούσαν από τον Ηλιο).
Αυτονόητη θεωρώ ότι όταν μιλάμε για αγρότες μιλάμε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες (χωρίς εναλλακτικές πηγές εισοδήματος πχ από μισθούς).
Για το 5ο & 6ο. Η διαδικασία κατάθεσης αιτήσεων μπορεί να κωδικοποιηθεί, αυτοματοποιηθεί και να υποβληθεί μαζικά στην ΔΕΗ (γιατί διοικητικά δεν θα μπορεί να υποστηρίξει τόσο μεγάλο όγκο) πχ με την χρήση του διαδικτύου. Κάλλιστα θα μπορούσε να δημιουργηθεί κατά τον πρότυπο των Κοινωνικών Επιχειρήσεων (πρόσφατο θεσμικό πλαίσιο) μία ανάλογης μορφής επιχείρηση-συνεταιρισμός σε επίπεδο δήμου. πχ Συνεταιρισμός Μικροεπενδυτών ΑΠΕ δήμου Ιεράπετρας (ανάλογα και για τους Αγρότες).
Εάν υπάρξει (που δεν θα υπάρξει μάλλον) πληθώρα αιτήσεων που υπερκαλύπτουν την δικαιούμενη ισχύ σε ένα δήμο, μειώνεται ανάλογα η ισχύς ανά δικαιούχο (λεπτομέρεια που μπορεί να λυθεί γιατί θα έχουμε και θέματα βιωσιμότητας εάν μειωθεί πολύ η ισχύς).
Για το 7ο. Μαζεύονται οι αιτήσεις, εγκρίνονται και η εκτέλεση των έργων ΑΠΕ γίνεται μαζικά με δημοπράτηση για να επιτευχθούν πολύ χαμηλότερες τιμές (θα γίνει η σφαγή των Αρμενιών από την μείωση τιμών). Θα απαιτηθεί όμως η όποια εταιρεία καταθέσει προτάσεις να χρησιμοποιήσει ντόπιο εργατικό ή εξειδικευμένο προσωπικό (εάν δεν βρίσκει θα προσκομίζει βεβαίωση από τον ΟΑΕΔ και τον τοπικό σύλλογο πχ Μηχανικών ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο προσωπικό).
Η δημοπράτηση κατασκευή θα γίνεται σε 2-3 στάδια και γιατί είναι λογικό μέχρι να ωριμάσει η κάθε εγκατάσταση αλλά κυρίως για να παραταθεί χρονικά η απασχόληση του ντόπιου εργατικού δυναμικού.
Για το 8ο. Πολλά μπορούν να γίνουν. Θα σας πω εν συντομία τα εξής :
α. Κάθε εγκατάσταση στην στέγη θα πρέπει να φέρει στηθαίο γύρω γύρω σε ύψος πχ του 70% τους ύψους της εγκατάστασης .
β. Κάθε εγκατάσταση σε στέγη δεν πρέπει να έχει ύψος παραπάνω από πχ 1,8m (μαθηματικά οδηγεί σε κλίσεις ανάλογα με την στέγη 10-15 μοίρες και οι απώλειες απόδοσης από την βέλτιστη κλίση δεν θα είναι μεγάλες κλπ κλπ)
γ. Ανάλογα θα ισχύουν στο θερμοκήπιο (αποθήκη – συσκευαστήριο) με επιπλέον όρους ίσως την δεντροφύτευση (αύξηση πρασίνου).
Οι εγκαταστάσεις στις στέγες δεν ρυπαίνουν οπτικά (ιδιαίτερα εάν εφαρμοστούν τεχνικές απόκρυψης) και όπως και να έχει δεν είδα ποτέ κάποιον να ενοχλείτε από τους θερμοσίφωνες, τα ντεπόζιτα και τις κεραίες, όλα χύμα στις ταράτσες χωρίς κανόνες.
Επίσης για τα θερμοκήπια δεν μπορώ να δεχθώ ότι θα αποτελεί ρύπανση οπτική (χειρότερη από του θερμοκηπίου) όταν μάλιστα όχι μόνο θα εφαρμοστούν όροι κάλυψης αλλά μπορεί με όρους δεντροφύτευσης να βελτιωθεί και το οπτικό αποτέλεσμα . Όπως και να έχει, μπορεί να τεθούν όροι βιώσιμοι έτσι ώστε να υπάρχει όχι μόνο ελάχιστη επιβάρυνση το περιβάλλοντος αλλά βελτίωση.
θα γίνεται σε 2-3 στάδια και γιατί είναι λογικό μέχρι να ωριμάσει η κάθε εγκατάσταση αλλά κυρίως για να παραταθεί χρονικά η απασχόληση του ντόπιου εργατικού δυναμικού.
Για το 9ο. Η χρηματοδότηση μπορεί να γίνει σε επίπεδο νοικοκυριού με θεσμική παρέμβαση για εύκολη εκχώρηση των εσόδων από την ΔΕΗ μέχρι την εξόφληση του κόστους και με την εγγύηση του Κράτους (άρα οι Τράπεζες δεν θα πουν όχι… ίσα ισα… τέτοιες εποχές δάνεια αυτοεξυπηρετούμενα δεν υπάρχουν ! και θα δουλέψουν όλες οι Τράπεζες όχι μόνο μία).
Εάν δεν θέλουμε μία τέτοια λύση χρηματοδότησης και θέλουμε να συμμετέχει και αυτός που δεν έχει στέγη ή θερμοκήπιο άμεσα στα οφέλη, μπορεί να γίνει μία Λαϊκής βάσης επιχείρηση σε επίπεδο όμως δήμου με την συμμετοχή (περιορισμένη) και την καθοδήγηση του κάθε δήμου που θα μπορούν να συμβάλλουν όλοι οι δημότες στο μετοχικό κεφάλαιο χρηματοδότησης των ΑΠΕ του Δήμου.
Οπως και να έχει, χρηματοδότηση μπορεί να βρεθεί ακόμα άμεσα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους φορείς της. Μην πέσουμε στην παγίδα της μίας Τράπεζας (πχ Παγκρήτια που πετάει την καραμέλα της εξασφαλισμένης χρηματοδότησης).
Για το 10ο. Σε κάθε μικρο-εγκατάσταση ΑΠΕ επιβάλλεται ετήσιο ανταποδοτικό τέλος πχ 300 € που θα αποδίδεται από την ΔΕΗ στον εκάστοτε Δήμο. Ο Δήμος θα είναι υποχρεωμένος να εκτελεί με αυτούς τους ανταποδοτικούς πόρους αποκλειστικά έργα περιβάλλοντος (θα δεχόμουν και υπηρεσίες κοινωνικές & πρόνοιας κλπ). Επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν Οικολογικές ομάδες κλπ θα συμμετέχουν στην κατάρτιση και στον έλεγχο του ετήσιου προγράμματος (για να εξασφαλιστεί ότι τα κονδύλια θα πηγαίνουν σε αμιγώς περιβαλλοντικές στοχεύσεις).
Με αυτό το τέλος εξασφαλίζεται επίσης ότι και οι μη συμμετέχοντες δημότες θα έχουν έμμεση ωφέλεια από την εγκατάσταση των ΑΠΕ (άμεση μπορεί να έχουν με την ίσως δημιουργία ΑΠΕ Λαϊκής Βάσης όπως είπα στο 9ο).
Με την κατάλληλη θεσμική παρέμβαση το τέλος ΑΠΕ που αναλογεί στους καταναλωτές δεν θα υφίσταται ή θα ενσωματωθεί στην τιμή πληρωμής, έτσι ώστε να μην επιβαρύνεται κανένας καταναλωτής από το τέλος ΑΠΕ (άρα επιπλέον έμμεσο όφελος για την κοινωνία, γιατί στην Πρόταση της περιφέρειας οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν)
Για το 11ο. Όταν μπολιαστεί μία τέτοια πραγματική λαϊκής βάσης λύση, υποστηριχθεί με το αναγκαίο θεσμικό και νομικό πλαίσιο, θα είναι τέτοια η δυναμική της που θα αποτελέσει πρότυπο εφαρμογής σε Εθνικό και Πανευρωπαικό επίπεδο.
Οικονομικά και λοιπά στοιχεία πρότασης αξιοποίησης των ΑΠΕ στην Κρήτη
- Συνολική Ισχύς Κρήτης νέων έργων : 600MW (υπόθεση)
- % Συνολική Ισχύς που αναλογεί σε ένα δήμο πχ Ιεράπετρας : 5% (όσο και ο πληθυσμός)
- Συνολική Ισχύς που αναλογεί σε ένα δήμο πχ Ιεράπετρας : 5%*600MW = 30MW
- Ποσόστωση συμμετοχής Αγροτικού Τομέα στον Δήμο Ιεράπετρας : 50% (άρα 15MW για Φ/Β σε στέγες και 15MW σε Θερμοκήπια)
- Ισχύς ανά εγκαταστημένη μονάδα ΑΠΕ : 10KW σε στέγη και έως 20KW σε θερμοκήπιο (για 10KW απαιτείται περίπου χώρος 80-120m2)
- ΠΛΗΘΟΣ ΜΙΚΡΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΕ ΣΕ ΔΗΜΟ πχ Ιεράπετρας :
- Φ/Β σε Στέγες : 15MW/10KW = 1.500 !!
- Φ/Β σε Θερμοκήπια : 15MW/20KW = 750 !!
- Δηλαδή συνολικά 2.250 εγκαταστάσεις – οικογένειες στον Δήμο Ιεράπετρας !!
- Εγγυημένη τιμή πώλησης σε ΔΕΗ : 0,4 € το KW (έστω)
- Παραγόμενη ετήσια ενέργεια μίας μονάδας 10KW πχ σε Ιεράπετρα : 17.000-19.000 KW (ανάλογα με την κλίση)
- Ετήσια έσοδα μίας μονάδας 10KW : 18.000KW*0.4€ = 7.200 € το έτος
- Ετήσιο ανταποδοτικό τέλος μίας μονάδας 10KW : 300 € το έτος
- Καθαρά έσοδα μίας μονάδας 10KW : 6.900 € το έτος
- Αναμενόμενο κόστος κατασκευής μίας μονάδας 10KW : 18.000 € (περίπου – οι τιμές έχουν πτωτική τάση)
- Χρόνος απόσβεσης επένδυσης : 3 έτη περίπου
- Συνολικά ετήσια ανταποδοτικά τέλη υπέρ πχ του Δήμου Ιεράπετρας : 900.000 € !! για έργα αμιγώς περιβαλλοντικής κατεύθυνσης (όταν το σύνολο των κονδυλίων για όλες τις δράσεις του 2012 είναι 9 εκατ)
Επίλογος – σχόλια
Η δική μου αντιπρόταση – σκέψη, εάν θεωρήσουμε δεδομένο ότι θα προχωρήσουν έργα τόσο μεγάλης κλίμακας, αντί να καρπωθούν τα οφέλη Τράπεζα και Πολιτικοί, διαχέει το όφελος σε όλη την Κρητική κοινωνία σε επίπεδο δήμων.
Αλλά ακόμα και εάν τα επιπλέον έργα ΑΠΕ είναι πολύ μικρής ισχύος πχ 5-10MW, εξασφαλίζει ότι αυτά θα κατανεμηθούν με ορθολογικό τρόπο σε όλη την Κρήτη (και στους αγρότες της).
Δηλαδή για κάθε 1MW που αποφασιστεί να εγκατασταθεί στην Κρήτη ή σε ένα δήμο αυτό θα πρέπει να διανέμεται σε 100 Οικογένειες ή & Αγρότες και μάλιστα αναλογικά ανά δήμο.
Αποδεχόμαστε επιπλέον 0MW ; Μηδέν (ότι πει η κοινωνία) 100MW ; 10.000 Οικογένειες.
Ξέρετε τι εξασφαλίζει στην ουσία η πρόταση μου ;
- Μπολιάζει στοιχεία Καπιταλιστικής δραστηριότητας και σοσιαλιστικής αντίληψης . Μικρές μονάδες – πηγές εισοδήματος για τον απλό κόσμο και όχι για το μεγάλο κεφάλαιο.
- Πλήθος (χιλιάδες) Κρητικών οικογενειών θα εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο εισόδημα διαβίωσης (6-7.000 ευρώ) και διατροφής για 20-30 χρόνια, θα μπορεί να σπουδάσει τα παιδιά της, θα έχει το δικαίωμα στην ελπίδα. Παράλληλα θα γνωρίζει ότι έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια για να γίνονται έργα αποκλειστικά Πράσινης Στόχευσης δημιουργώντας καλύτερο περιβάλλον για τα παιδιά μας. (για την Ιεράπετρα 2.000+ Οικογένειες)
- Αντί να εξαρτόμαστε από τις απόφασεις του εκάστοτε ΔΣ μίας Περιφερειακής ΑΠΕ Λαικής Βάσης πχ που θα επενδύσει και πως θα μοιράσει τα κέρδη, ο κάθε ένας από εσάς, ο αγρότης, ο νοικοκύρης θα προγραμματίζει μόνος του που θα διανέμει τα ελάχιστα κέρδη του. Να σπουδάσει τα παιδιά του, να επενδύσει σε γη, να κτίσει, να καταναλώσει χωρίς να εξαρτάται από κανένα και για τίποτα.
- Μικρές διάσπαρτες μονάδες ΑΠΕ σημαίνει δουλειά για τους ντόπιους (μικρές κατασκευαστικές εταιρείες, μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι και γενικά του κλάδου της Οικοδομής που τόσο δοκιμάζεται αυτή την εποχή). Μεγάλες Βιομηχανικές ΑΠΕ σημαίνει μία μεγάλη κατασκευαστική από την Αθήνα με δικό της προσωπικό και με ελάχιστη χρήση ντόπιων συντελεστών παραγωγής.
- Εξασφαλίζει ένα ελάχιστο επίπεδο διαβίωσης. Δίνει μέρισμα οικογενειακής ευτυχίας αφού μπορεί να εξασφαλίζει τα αναγκαία.
- Οι αγρότες μας, θα κερδίσουν αυτό που δικαιούνται, το δικαίωμα να συνεχίζουν να αξιοποιούν τον ήλιο, θα εξασφαλίσουν βασική οικονομική αυτοτέλεια, με εισόδημα (13-14.000 ευρώ για 20KW) δεν θα αγωνιούν για τα βασικά καλλιεργητικά έξοδα τους, να παρακαλάνε τράπεζες και γεωπόνους. Θα συνεχίσουν να καλλιεργούν την “Ηλιου Γη” αλλά όχι με το ίδιο άγχος επιβίωσης. Ποιους πειράζει αυτή η αγροτική αναβάθμιση ;
- Ο Δήμος θα εξασφαλίσει πόρους για να βελτιώσει το παραγόμενο έργο του.
- Οι δημότες, είτε θα κερδίσουν από την συμμετοχή τους στην Δημοτική Λαϊκής Βάσης επιχείρηση ΑΠΕ ή θα αποφύγουν να πληρώνουν τέλος ΑΠΕ και θα ξέρουν ότι σε 10 χρόνια σε μία περιοχή σαν την Ιεράπετρα θα έχουν εκτελεστεί έργα Περιβάλλοντος 10 εκατ ευρώ.
Και όλα αυτά κάνοντας τι ; Αξιοποιώντας τον Ήλιο (δωρεάν πρώτη ύλη) που ευλόγησε να έχει η Κρήτη μας και ιδιαίτερα η Ιεράπετρα, Σητεία κλπ.
Θα αφήσετε – αφήσουμε αυτή τη μοναδική ευκαιρία να την αρπάξουν οι Τράπεζες, Πολιτικοί ή ακόμα χειρότερα Γερμανοί και άλλοι μεγαλοεπιχειρηματίες εκτός Κρήτης ;
Εάν γίνουν επενδύσεις αυτές πρέπει να ανήκουν σε κάθε Δήμο, σε κάθε Οικογένεια, σε κάθε αγροτικό νοικοκυριό.
Θερμή παράκληση : Να μείνετε στην ουσία της πρότασης και όχι σε λεπτομέρειες γιατί το έχουμε να πιανόμαστε από τα ανύπαρκτα καμία φορά. Επίσης ευχαριστώ για τα email σας, συμπαράστασης κλπ
Πηγές
econews.gr (για την είδηση)