Μενού
Αρχική / Ενθετα - Αφιερώματα / Καλοκαίρι / Οδηγός επιβίωσης στον αέρα. Travel tips με αεροπλάνο

Οδηγός επιβίωσης στον αέρα. Travel tips με αεροπλάνο

Προκαταβολικά να πούμε ότι οι επιζήσαντες σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων είναι έως και 23 φορές περισσότεροι από όσους χάνουν τη ζωή τους.

Ειδικοί από διεθνείς οργανισμούς αεροπορικής ασφάλειας απαντούν σε όλα τα καυτά ερωτήματα των (φοβισμένων αυτή την περίοδο) επιβατών.

1. Ποιά είναι η πιο ασφαλής θέση σε ένα αεροπλάνο;

– Ουσιαστικά δεν υπάρχει θέση που να είναι πιο ασφαλής από κάποια άλλη. Σε περίπτωση ατυχήματος ο τραυματισμός η ο θάνατος των επιβαινόντων εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Στα δυστυχήματα όπου σχεδόν όλο το αεροσκάφος υφίσταται ζημιές, καμιά θέση δεν προστατεύει τους επιβάτες.

2. Ποια είναι η πιο ασφαλής εταιρία;

– Υπάρχουν εταιρίες στα αεροσκάφη των οποίων δεν έχουν συμβεί σοβαρά η θανατηφόρα ατυχήματα, σε αντίθεση με κάποιες άλλες. Το γεγονός αυτό, όμως, δεν σημαίνει αυτομάτως ότι μια εταιρία είναι πιο ασφαλής από μια άλλη. Η συνολική ασφάλεια των αεροπορικών εταιριών εξαρτάται από τους κανονισμούς της εκάστοτε Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Γενικά οι εταιρίες με μεγάλα αεροσκάφη (άνω των 30 θέσεων) στις βιομηχανικές χώρες είναι υποχρεωμένες να ακολουθούν αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας. Πάντως, εταιρίες που έχουν οικονομικά προβλήματα η ακούγονται συχνά παράπονα από επιβάτες, καλό θα είναι να αποφεύγονται.

3. Ποιο μοντέλο αεροσκάφους είναι το πιο ασφαλές;

– Σε γενικές γραμμές όλα τα αεροσκάφη συγκεκριμένου μεγέθους διέπονται από τους ίδιους κανόνες ασφαλείας.

4. Ποιες είναι οι επείγουσες καταστάσεις που προκύπτουν συχνότερα σε ένα αεροπορικό ταξίδι;

– Οι συχνότερες καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι επιβάτες είναι να χρειαστεί να εκκενώσουν το αεροσκάφος η να χρησιμοποιήσουν τις μάσκες οξυγόνου, οι οποίες πέφτουν αυτόματα πάνω από τα καθίσματά τους. Στις περισσότερες περιπτώσεις και οι δύο ενέργειες γίνονται προληπτικά, χωρίς να σημαίνουν απαραιτήτως ότι οι επιβάτες βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο. Όσο για τα δυστυχήματα, καθένα από αυτά μπορεί να οφείλεται σε πολλούς, διαφορετικούς παράγοντες.

5. Πως μπορώ να προετοιμαστώ για καταστάσεις όπως οι παραπάνω;

– Παρατηρήστε προσεκτικά τις εξόδους του αεροπλάνου. Να είστε πάντα σε ετοιμότητα και, αν χρειαστεί, ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες του πληρώματος.

6. Πόσο συχνά σημειώνονται αεροπορικά δυστυχήματα;

– Θανατηφόρα δυστυχήματα δεν συμβαίνουν συχνά.

7. Ποιες οι πιθανότητες επιβίωσης, αν συμβεί κάτι;

– Οι πιθανότητες είναι αρκετές. Διεθνείς έρευνες έχουν δείξει ότι οι επιζήσαντες σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων (εκτός των περιπτώσεων συντριβής) είναι έως και 23 φορές περισσότεροι από όσους χάνουν τη ζωή τους.

8. Μπορώ να κάνω κάτι για να αυξήσω τις πιθανότητες επιβίωσης;

– Καταστρώστε στο μυαλό σας ένα σχέδιο εκκένωσης του αεροπλάνου, ελέγχοντας κατ αρχήν τα σημεία εξόδου. Διαβάστε τις οδηγίες ασφαλείας. Να είστε σε εγρήγορση κατά την προσγείωση και την απογείωση, οπότε είναι πιο πιθανό να συμβεί ένα ατύχημα. Παραμείνετε ψύχραιμοι σε επείγουσες καταστάσεις.

9. Πως μπορώ να αποφύγω τον τραυματισμό σε περίπτωση δυστυχήματος;

– Να φοράτε ρούχα από φυσικές ίνες. Τα συνθετικά υφάσματα καίγονται πιο εύκολα και κολλούν πάνω στο δέρμα σε περίπτωση που εκδηλωθεί φωτιά. Φοράτε συνεχώς τα παπούτσια σας, τα οποία καλό θα είναι να μην έχουν τακούνι.

10. Πόσο χρόνο έχω για την εκκένωση του αεροσκάφους;

– Σε γενικές γραμμές, ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους, οι κατασκευάστριες εταιρίες σχεδιάζουν τα αεροπλάνα ώστε να μπορούν να εκκενωθούν σε διάστημα 90 δευτερολέπτων. Μεγαλύτερος χρόνος αυξάνει και τις πιθανότητες θανάτου από φωτιά η από εισπνοή καπνού.

Ανακεφαλαιώνοντας:

Ουσιαστικά δεν υπάρχει στα αεροπλάνα θέση που να είναι πιο ασφαλής από κάποια άλλη. Τα συνθετικά υφάσματα καίγονται πιο εύκολα και κολλούν πάνω στο δέρμα σε περίπτωση φωτιάς. Η συμβουλή που δίνεται από τους εμπειρογνώμονες: Να φορούν τα παπούτσια τους οι ταξιδεύοντες, τα οποία καλό θα είναι να μη έχουν τακούνι!

Πάντως, υπάρχουν και οι τυχεροί των αεροπορικών δυστυχημάτων. Είναι άνθρωποι που έζησαν τη φρίκη στον αέρα, ένιωσαν το άγγιγμα του θανάτου και όμως κατάφεραν να ξεφύγουν, όταν τα αεροσκάφη τους καρφώθηκαν με ιλιγγιώδη ταχύτητα στο έδαφος και το νερό, τα τελευταία χρόνια.

Τρελές ιστορίες – ασυνήθιστες βλάβες

Υπάρχουν, όμως, και οι τρελές ιστορίες με ασυνήθιστες βλάβες στα αεροπορικά ατυχήματα. Περίεργες βλάβες, ασυνήθιστες αστοχίες του πληρώματος, αλλά και …πουλιά μπορεί να γίνουν αιτία αεροπορικών ατυχημάτων, που δεν αποκλείεται να κοστίσουν και ανθρώπινες ζωές. Τέτοιου είδους περιστατικά έχουν καταγραφεί διεθνώς.

Μεσημέρι 21 ης Απριλίου 1998. Σμήνος πουλιών (πάπιες η γλάροι) μπαίνει στο δρόμο ενός μαχητικού αεροσκάφους που πετά πάνω από τη Χρυσούπολη της Καβάλας. Τα πουλιά θρυμμάτισαν την καλύπτρα του θαλάμου διακυβέρνησης, ενώ τα υπόλοιπα τα «ρούφηξαν» οι κινητήρες. Έπεσε σταδιακά η ισχύ των μηχανών και οι πιλότοι έχασαν τον έλεγχο του αεροσκάφους, το οποίο τελικά αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν. Οι δυο χειριστές χρησιμοποίησαν επιτυχώς τα αλεξίπτωτά τους και σώθηκαν μόνο με μώλωπες.

Τον Ιούνιο του 1997, οι επιβάτες της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» που ταξίδευαν από την Καβάλα στην Αθήνα λαχτάρισαν κατά τη διάρκεια της απογείωσης, όταν οι κινητήρες του αεροσκάφους «ρούφηξαν» σμήνος γλάρων με αποτέλεσμα να μπλοκάρουν. Αμέσως οι πιλότοι διέκοψαν τη διαδικασία απογείωσης καθηλώνοντας το Μπόϊγκ 737 στον διάδρομο του αεροδρομίου.

Το 1994 ένα Air Bus κατέπεσε στη Ρωσία με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 75 επιβαίνοντες. Ο πιλότος είχε αφήσει τον 11χρονο γιο του να …παίζει με το χειριστήριο! Το παιδί απενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο, δίνοντας στη «μύτη» του αεροσκάφους κλίση 90 μοιρών.

Τον Ιανουάριο του 1990, ένα Boeing της εταιρείας Avianca κατευθυνόταν στη Νέα Υόρκη, όταν ενημέρωσε τον πύργο ελέγχου ότι του τελειώνουν τα καύσιμα. Ο πιλότος μιλούσε σπαστά αγγλικά, αλλά δεν ανέφερε ότι η κατάσταση ήταν επείγουσα. Ύστερα από μία αποτυχημένη προσπάθεια προσγείωσης, το αεροπλάνο κατέπεσε σε δασική περιοχή. Από τους 158 επιβαίνοντες, 73 έχασαν τη ζωή τους.

«Φτηνά» την είχε γλιτώσει ο κυβερνήτης αεροσκάφους των Βρετανικών Αερογραμμών τον Οκτώβριο του 1990. Στην πτήση από το Μπίρμιγχαμ προς τη Μάλαγα της Ισπανίας, ένα μεγάλο κομμάτι του ανεμοθώρακα αποκολλήθηκε, εξαιτίας αστοχίας υλικού. H βίαιη αποσυμπίεση τράβηξε προς τα έξω τον πιλότο, ο οποίος βρέθηκε έξω από το αεροπλάνο κρεμασμένος από τη ζώνη του καθίσματός του! Έμεινε εκεί 15 ολόκληρα λεπτά, ώσπου να τον τραβήξουν μέσα στο αεροσκάφος με κρυοπαγήματα και κατάγματα.

Οι βάσεις δεδομένων των υπηρεσιών πολιτικής αεροπορίας ΗΠΑ και Ελβετίας διατηρούν λεπτομερείς φακέλους για κάθε ατύχημα από το 1930 μέχρι το Δεκέμβριο του 2004. Έτσι, σε ανθρώπινο λάθος ως πρώτη αιτία αποδόθηκε το 70% των 14.736 αεροπορικών ατυχημάτων, το 18% σε μηχανική βλάβη, το 7% στον καιρό, το 3% σε δολιοφθορά και το 2% σε άλλα αίτια.


Αφήστε μια απάντηση